Decizia nr. 81 din 11.07.2024
Decizia nr. 81 din 11 iulie 2024 de inadmisibilitate a sesizării nr. 238a/2023 pentru controlul constituționalității Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023
Subiectul sesizării: grup de deputaţi, Diana Caraman, Vladimir Voronin, Oleg Reidman, Nicolai Rusol, Constantin Starîș
Decizia:
1. d_81_2024_238a_2023_rou.pdf
Sesizări:
— Opinie separată, expusă în temeiul articolului 27 alin. (5) din Legea cu privire la Curtea Constituţională nr. 317 din 13 decembrie 1994 şi al articolului 67 din Codul jurisdicţiei constituţionale nr. 502 din 16 iunie 1995 ( Serghei ȚURCAN)
Opinie separată :
opinie_separata_d_81_238a_2023_Serghei_Turcan_rou.pdf
Opinie separată,
1. Prin Decizia nr. 81 din 11 iulie 2024 a fost declarată inadmisibilă sesizarea nr. 238a/2023 pentru controlul constituționalității Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023 privind eliberarea domnului Alexandr Stoianoglo din funcţia de Procuror General, depusă de dna Diana Caraman și dnii Vladimir Voronin, Oleg Reidman, Nicolai Rusol și Constantin Starîș, deputați în Parlamentul Republicii Moldova. 2. Autorii sesizării au notat că, potrivit articolului 125 alin. (2) (Procurorul) din Constituție, Procurorul General este demis din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, în condiţiile legii, pentru motive obiective şi în temeiul unei proceduri transparente. Autorii consideră că obligația de supraveghere a respectării condițiilor de eliberare din funcție a Procurorului General nu se aplică doar Consiliului, ci se extinde și la Președintele Republicii, atunci când emite un decret în acest sens (a se vedea DCC nr. 81 din 11 iulie 2024, §§ 6, 21). 3. În raport cu aceste critici de neconstituționalitate, Curtea Constituțională a menționat că este competentă să verifice constituționalitatea Decretului în discuție doar sub aspectul formei şi al procedurii de adoptare, în cazul în care criticile sunt raportate la o normă din Constituție. Potrivit Curții, articolul 125 alin. (2) din Constituție nu prevede o marjă discreționară a Președintelui Republicii în cazul recepționării propunerii Consiliului Superior al Procurorilor cu privire la demiterea din funcție a Procurorului General. Această marjă discreționară există doar în cazul examinării candidaților pentru funcția de judecător, propuși de Consiliul Superior al Magistraturii, când, pe baza articolului 116 alin. (2) din Constituție, Președintele Republicii Moldova poate respinge o singură dată candidatura propusă de către Consiliul Superior al Magistraturii. Această competență a Președintelui Republicii Moldova nu poate fi extrapolată la alte cazuri, inclusiv la cel de demitere a Procurorului General. Prin urmare, în cazul în care Consiliul Superior al Procurorilor propune eliberarea din funcție a Procurorului General pe baza articolului 125 alin. (2) din Constituție, Președintele Republicii este obligat să dispună demiterea acestuia din funcție. Lipsa unei marje discreționare a Președintelui Republicii în acest domeniu scoate în evidență competența constituțională exclusivă a Consiliului Superior al Procurorilor de a asigura respectarea condițiilor de eliberare din funcție: a) în condițiile legii; b) pentru motive obiective și c) în temeiul unei proceduri transparente (a se vedea DCC nr. 81 din 11 iulie 2024, §§ 20, 22-24). 4. Nu susțin această decizie din următoarele considerente. 5. În conformitate cu articolul 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, controlul constituționalității decretelor Președintelui Republicii Moldova, care vizează funcții de demnitate publică de rang constituțional, i.e. a Procurorului General, ține de competența Curții Constituționale (a se vedea ; HCC nr. 13 din 27 aprilie 2021, § 25; DCC nr. 103 din 29 august 2023, § 25). 6. În jurisprudența sa, Curtea Constituțională a reținut că decretele menționate fac obiectul controlului constituţionalităţii sub aspectul formei şi al procedurii de adoptare, precum şi al respectării exigenţelor legale necesare pentru numirea/destituirea din funcţie a persoanelor oficiale (HCC nr. 13 din 21 mai 2020, § 35). 7. Potrivit articolului 125 alin. (1) din Constituție, Procurorul General este numit în funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor. În același timp, potrivit articolului 125 alin. (2), Procurorul General este demis din funcţie de asemenea de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor. 8. Curtea Constituțională a statuat că articolul 125 alin. (2) din Constituţie prevede explicit autorităţile cu atribuţii decizionale în procesul de demitere din funcţie a Procurorului General, acestea fiind Consiliul Superior al Procurorilor şi Preşedintele Republicii Moldova (HCC nr. 13 din 21 mai 2020, § 85). 9. În jurisprudența sa, Curtea a stabilit că Legea Supremă impune aceleaşi exigenţe în cazul numirii în funcţie şi destituirii din funcție. Numirea în funcţie printr-o procedură la care participă două autorităţi de rang constituțional este voinţa legiuitorului constituant de a le determina la o colaborare eficientă în exercitarea atribuțiilor ce le revin. Destituirea presupune aceeaşi colaborare a autorităţilor, pentru care scop ele trebuie să respecte procedura prevăzută expres în Constituţie (a se vedea, mutatis mutandis, HCC nr. 11 din 27 aprilie 2010, §§ 5-6). 10. Mai mult, pentru a oferi garanția stabilității unui mandat de rang constituțional, procedura demiterii ar putea fi una mai complexă. Comisia de la Veneţia a remarcat, în acest sens, că garanțiile pentru eliberarea din funcție trebuie să fie mai mari decât cele pentru numire (a se vedea Opinia nr. 773/2014 din 14 octombrie 2014, CDL-AD(2014)031, § 72). 11. Rețin faptul că atât numirea, cât și demiterea din funcție a Procurorului General reprezintă atribuția constituțională a Președintelui Republicii, în ambele cazuri aceasta fiind exercitată la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor. Deși din prevederile constituţionale menționate supra poate fi dedus rolul primar al Consiliului Superior al Procurorilor în procedurile privind numirea și demiterea Procurorului General, Consiliul nu deține o competență exclusivă în aceste proceduri, iar rolul Președintelui Republicii nu poate fi limitat la o simplă formalitate (a se vedea, mutatis mutandis, HCC nr. 2 din 24 ianuarie 2017, § 37). 12. Astfel, spre exemplu, potrivit articolului 17 alin. (11) din Legea nr. 3 din 25 februarie 2016 cu privire la Procuratură, la numirea în funcție Preşedintele Republicii poate respinge o singură dată candidatura propusă de Consiliul Superior al Procurorilor pentru funcţia de Procuror General în cazul depistării unor probe incontestabile de incompatibilitate a candidatului cu funcţia respectivă, de încălcare de către candidat a legislaţiei sau de încălcare a procedurilor legale de selecţie a acestuia. 13. În același timp, potrivit articolului 125 alin. (2) din Constituție, demiterea din funcție a Procurorului General poate avea loc numai: a) în condițiile legii; b) pentru motive obiective și c) în temeiul unei proceduri transparente. Reieșind din faptul că propunerea de a demite Procurorul General reprezintă competența constituţională exclusivă a Consiliului Superior al Procurorilor, anume acestei autorități îi revine sarcina de a respecta exigenţele constituționale: să adopte decizia prin care propune Președintelui Republicii demiterea Procurorului General în condițiile legii, într-o procedură transparentă, pentru motive obiective. 14. Astfel, Consiliul Superior al Procurorilor nu poate avea obligația constituțională de a respecta exigențele menționate mai sus și tot el să verifice dacă le-a respectat. Prin urmare, anume Președintele Republicii, înainte de a semna decretul de demitere a Procurorului General, va verifica dacă propunerea Consiliului Superior al Procurorilor a fost adoptată în condiţiile legii, pentru motive obiective şi în temeiul unei proceduri transparente. Per a contrario, obligarea Președintelui Republicii de a dispune automat demiterea Procurorului General nu este compatibilă cu statutul constituţional al șefului statului stabilit la articolul 77 din Constituție și nu decurge din prevederile articolului 125 alin. (2) din Constituție, care consacră partajarea competenţei între Consiliu și Președinte în cadrul procedurii de demitere a Procurorului General. 15. Mai mult, Constituţia în mai multe cazuri oferă Președintelui Republicii posibilitatea de a efectua verificări înainte de a exercita o atribuție constituțională și de a respinge, o singură dată, propunerea. 16. Spre exemplu, potrivit articolului 116 alin. (2) din Constituție, Președintele Republicii poate respinge o singură dată candidatura propusă de către Consiliul Superior al Magistraturii pentru funcția de judecător. De asemenea, în contextul procedurii de promulgare a legilor, prevăzute de articolul 93 din Constituție, dacă are obiecţii în privinţa unei legi, Preşedintele Republicii este în drept să o restituie Parlamentului spre reexaminare, dar numai o singură dată (HCC nr. 9 din 26 februarie 1998, punctul 2 din dispozitiv; HCC nr. 2 din 24 ianuarie 2017, § 50; DCC nr. 96 din 6 august 2020, § 21). 17. Curtea Constituțională a apreciat că această soluţie are valoare constituţională de principiu în soluţionarea conflictelor juridice între două sau mai multe autorităţi publice care au atribuţii conjuncte în cadrul unor proceduri prevăzute de Legea fundamentală şi că acest principiu este de aplicare generală în cazuri similare (HCC nr. 2 din 24 ianuarie 2017, § 51). Astfel, în cazul remanierii guvernamentale (revocării și numirii, la propunerea Prim-ministrului, a unor membri ai Guvernului), prevăzute de articolul 98 alin. (6) din Constituție, dacă Preşedintele ţării consideră că persoana propusă nu corespunde cerinţelor legale pentru exercitarea funcţiei de membru al Guvernului, el poate refuza, o singură dată, motivat, propunerea Prim-ministrului de numire a unei persoane în funcţia vacantă de ministru (HCC nr. 2 din 24 ianuarie 2017, §§ 53, 56; DCC nr. 96 din 6 august 2020, § 20). 18. Prin urmare, Președintele Republicii dispune de o marjă discreționară în procesul demiterii Procurorului General. 19. Având în vedere aceste considerente, rețin incidența articolului 125 alin. (2) din Constituție în prezenta cauză. 20. Așadar, în opinia mea, Curtea Constituțională trebuia să declare sesizarea admisibilă, pentru a o examina în fond și pentru a verifica dacă Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023 respectă prevederile articolului 125 alin. (2) din Constituţie. Judecător al Curţii Constituţionale Serghei ȚURCAN 11 iulie 2024
|
— Opinie separată, expusă în temeiul articolului 27 alin. (5) din Legea cu privire la Curtea Constituțională şi al articolului 67 din Codul jurisdicției constituționale ( Vladimir ȚURCAN)
Opinie separată :
opinie_separata_d_81_238a_2023_Vladimir_Turcan_rou.pdf
OPINIE SEPARATĂ, expusă în temeiul articolului 27 alin. (5) din Legea cu privire la Curtea Constituțională şi al articolului 67 din Codul jurisdicției constituționale Prin Decizia nr. 81 din 11 iulie 2024, Curtea Constituțională a declarat inadmisibilă sesizarea pentru controlul constituționalității Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023, depusă de dna Diana Caraman și dnii Vladimir Voronin, Oleg Reidman, Nicolai Rusol și Constantin Starîș, deputați în Parlamentul Republicii Moldova. Nefiind de acord cu concluziile colegilor judecători constituționali, am formulat prezenta opinie separată din următoarele considerente. 1. Autorii sesizării susțin că procedura emiterii decretului contestat nu corespunde textului „în condițiile legii, pentru motive obiective” din articolul 125 alin. (2) din Constituție, de vreme ce întreaga procedură de eliberare a dlui Alexandr Stoianoglo din funcția de Procuror General nu a fost reglementată prin lege, ci printr-un regulament aprobat de Consiliul Superior al Procurorilor. Autorii sesizării mai menționează că obligația de supraveghere a respectării condițiilor de eliberare din funcție a Procurorului General nu se aplică doar Consiliului, ci se extinde și la Președintele Republicii Moldova. 2. Curtea a considerat că, reieșind din competența constituțională exclusivă a Consiliului Superior al Procurorilor de a propune eliberarea din funcție a Procurorului General și de a asigura respectarea condițiilor legii, Președintele Republicii este obligat să dispună demiterea acestuia din funcție. Prin urmare, Curtea a concluzionat că prin Decretul nr. 1122 din 26 septembrie 2023 Președintele Republicii a dispus eliberarea din funcție a Procurorului General în baza propunerii Consiliului Superior al Procurorilor, așa cum prevede articolul 125 alin. (2) din Constituție. În aceste condiții, Curtea constată că Președintele Republicii Moldova la emiterea acestui Decret și-a exercitat prerogativele constituționale (a se vedea DCC nr. 81 din 11 iulie 2024, §§ 19, 23-25). 3. Totuși, în acest context, este relevantă jurisprudența constituțională anterioară. În Hotărârea sa nr. 13 din 21 mai 2020, Curtea a reținut că actele administrative cu caracter individual emise de Parlament, Preşedintele Republicii Moldova şi Guvern în exerciţiul atribuţiilor prevăzute expres de normele constituţionale ce ţin de alegerea, numirea şi destituirea din funcţii fac obiectul controlului constituţionalităţii la sesizarea subiectelor abilitate cu acest drept, sub aspectul formei şi al procedurii de adoptare, precum şi al respectării exigenţelor legale necesare pentru numirea/destituirea din funcţie a persoanelor oficiale (a se vedea HCC nr. 13 din 21 mai 2020, § 35). 4. Din analiza circumstanțelor cazului dat prin prisma acestor criterii și limite de efectuare a controlului constituționalității Decretului în discuție se observă următoarele. 5. Prin Legea nr. 102 din 24 august 2021 au fost efectuate mai multe modificări la Legea nr. 3 din 25 februarie 2016 cu privire la Procuratură. Printre altele, a fost instituit un mecanism nou de evaluare a performanțelor profesionale ale Procurorului General de către Comisia de evaluare formată ad hoc. Evaluarea urma să fie efectuată în baza unor criterii stabilite nu în lege, ci într-un regulament aprobat de Consiliul Superior al Procurorilor (a se vedea articolul 311 alin. (5) din Legea nr. 3/2016 în redactarea Legii nr. 102/2021). 6. În Opinia sa din 13 decembrie 2021, Comisia de la Veneția a criticat dur aceste modificări și a constatat că, din perspectiva statului de drept, acordarea Consiliului Superior al Procurorilor a unei puteri nelimitate de a stabili în regulament condițiile materiale potrivit cărora Procurorul General poate fi demis este o abordare extrem de contestabilă și ar trebui să fie revizuită și legiferată (a se vedea CDL-AD (2021)047, §§ 64, 66-70, 105). 7. În pofida acestei Opinii, Consiliul Superior al Procurorilor a declanșat procesul de evaluare a performanțelor dlui Alexandr Stoianoglo și, la 23 mai 2022, prin Hotărârea sa nr. 1-92/2022, a examinat raportul Comisiei de evaluare, a acordat calificativul „nesatisfăcător” și i-a propus Președintelui Republicii Moldova să-l elibereze din funcția de Procuror General. 8. Între timp a parvenit a doua Opinie a Comisiei de la Veneția nr. 1086/2022 din 20 iunie 2022, în care au fost salutate încercările Parlamentului de a răspunde la criticile anterioare (a se vedea § 6 supra) referitoare la procedura de evaluare a performanțelor Procurorului General, în special, includerea criteriilor de evaluare a performanțelor în lege (ibidem §§18, 20-22). Totodată, Comisia a accentuat că „totuși, dacă articolul 31-1, care a fost introdus în august 2021, trebuie citit ca creând un temei material total nou pentru a angaja răspunderea Procurorului General pentru sub-performanță, este discutabil dacă acest articol ar putea fi aplicat retroactiv. Dacă aplicarea retroactivă a legii este strict interzisă doar în domeniul dreptului penal, exigența generală de securitate juridică în ceea ce privește previzibilitatea impactului legii, care este un principiu fundamental al statului de drept, implică că orice evaluare a performanțelor Procurorului General înainte de 24 august 2021, care poate conduce într-un final la demiterea sa, ar trebui bazată pe criteriile de integritate și de profesionalism care ar putea deriva incontestabil din normele preexistente sau din natura mandatului Procurorului General, așa cum a fost subliniat în Opinia din 2021...În cele din urmă, în ceea ce privește evaluarea performanțelor dlui Alexandr Stoianoglo și fără a prejudeca rezultatul acestui proces, Comisia de la Veneția ia act de explicațiile oferite de Ministerul Justiției precum că evaluarea performanțelor Procurorului General în perioada de până la 24 august 2021 în cadrul unei noi proceduri se va baza pe standardele preexistente de performanță legate de mandatul său” (ibidem § 35, § 43). 9. Pe data de 6 octombrie 2022, Parlamentul Republicii Moldova, în vederea implementării recomandărilor Comisiei de la Veneția expuse supra, prin Legea nr. 280, a modificat procesul de evaluare a performanțelor Procurorului General și, în special, a formulat și a introdus în Legea nr. 3/2016 cu privire la Procuratură lista criteriilor de evaluare a Procurorului General (a se vedea articolul 311 alin. (5), în vigoare din 10 octombrie 2022). 10. Totuși, recomandarea Comisiei de la Veneția și promisiunea reprezentantului Guvernului de a efectua a reevaluare nouă (a se vedea § 8 supra) nu a avut loc, iar Hotărârea Consiliului Superior al Procurorilor din 22 mai 2022 a rămas neschimbată. 11. În aceste circumstanțe, pe 20 septembrie 2023, Președintele Republicii Moldova a semnat, totuși, Decretul contestat, prin care dl Alexandr Stoianoglo a fost eliberat din funcția de Procuror General. 12. Este adevărat că articolul 116 alin. (2) din Constituție prevede dreptul Președintelui de a respinge o singură dată candidatura unui judecător propusă de către Consiliul Superior al Magistraturii. Această competență, a contrario concluziei Curții (a se vedea DCC nr. 81 din 11 iulie 2024, § 22), este extrapolată și prin Legea nr. 3/2016 cu privire la Procuratură. Articolul 17 alin. (11) din Lege prevede dreptul Președintelui Republicii de a respinge o singură dată candidatura propusă de Consiliul Superior al Procurorilor la funcția de Procuror General în mod motivat, inclusiv în cazul depistării încălcării procedurii de selecție a acestuia. De altfel, ambele situații de respingere a propunerilor Consiliului Superior al Magistraturii și ale Consiliului Superior al Procurorilor se referă la procedura de numire. 13. În același timp, nicio prevedere constituțională sau legală nu îl obligă pe Președinte să accepte automat propunerea Consiliului Superior al Procurorilor de demitere din funcție a Procurorului General, care exercită un mandat de rang constituțional de șapte ani, și nici nu-i interzice să o respingă motivat o singură dată, inclusiv în cazul existenței încălcării procedurii de evaluare a performanțelor lui (a se vedea §§ 5-9 supra). 14. Articolele 125 și 1251 din Constituție, în noua redactare, au urmărit scopul asigurării independenței Procurorului General și al protejării Procuraturii de ingerințe sau de influențe necorespunzătoare, inclusiv din partea legislativului și executivului (a se vedea ACC nr. 5 din 19 aprilie 2016, §§ 25, 28). 15. În opinia Comisiei de la Veneția, este o chestiune de principiu că securitatea mandatului fix al membrilor autorităților de rang constituțional servește scopului asigurării lor față de presiunile externe. Prin urmare, măsurile care ar periclita continuitatea mandatului și care ar interfera cu securitatea mandatului membrilor acestor autorități nasc suspiciunea că intenția din spatele acestor măsuri constă în influențarea deciziilor lor (Opinia amicus curiae comună urgentă nr. 1003/2020 din 11 decembre 2020 a Comisiei de la Veneția și a Directoratului General pentru Drepturile Omului și Preeminența Dreptului (DGI) al Consiliului Europei privind cele trei întrebări cu caracter juridic referitoare la mandatul membrilor autorităților de rang constituțional (CDL-AD(2020)033), § 19). 16. La fel, Curtea Europeană a reținut că ar fi iluzoriu să credem că judecătorii pot respecta preeminența dreptului și pot pune în aplicare Convenția Europeană dacă dreptul național golește garanțiile oferite de Convenție cu privire la problemele care le afectează în mod direct independența și imparțialitatea. Atunci când se face referire la „legătură specială de încredere și loialitate” între judecători și stat, aceasta este loialitatea față de statul de drept și democrație, nu față de deținătorii de putere publică. Curtea a reiterat că, atunci când este vorba de necesitatea protecției împotriva ingerințelor arbitrare în funcțiile lor de către autoritățile publice, nu poate fi trasată o linie clară între judecători și procurori. Astfel, toți membrii sistemului judiciar, fie judecători, fie procurori, ar trebui să beneficieze de protecție împotriva practicilor arbitrare ale puterii legislative sau ale celei executive. În legislația Republicii Moldova, deși este adevărat că procurorii își exercită funcțiile în mod autonom, iar judecătorii în mod independent, sistemul judiciar național nu face totuși o distincție fundamentală între statutul acestora. De asemenea, Curtea a remarcat importanța tot mai mare a caracterului echitabil al procedurii în cauzele care implică revocarea procurorilor, inclusiv intervenția unei autorități independente de executiv și de legislativ în ceea ce privește deciziile care afectează numirea și revocarea procurorilor (a se vedea Stoianoglo v. Republica Moldova, 24 octombrie 2023, §§ 37-39, 45). 17. Așadar, rezumând cele expuse supra, am ajuns la concluzia că Decretul contestat face incidente articolele 1 alin. (3) și 125 alin. (2) din Constituție. 18. Prin urmare, consider că Curtea Constituțională trebuia să declare sesizarea admisibilă şi să o examineze în fond prin prisma respectării și loialității față de principiile constituționale ale statului de drept și față de opiniile structurilor europene expuse pe acest caz. Judecător al Curții Constituționale Vladimir ȚURCAN 11 iulie 2024
|
DECIZIE
DE INADMISIBILITATE
a sesizării nr. 238a/2023
pentru controlul constituționalității Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023
CHIŞINĂU
11 iulie 2024
Curtea Constituțională, judecând în componenţa:
dnei Domnica MANOLE, Preşedinte,
dnei Viorica PUICA,
dlui Nicolae ROȘCA,
dnei Liuba ȘOVA
dlui Serghei ȚURCAN,
dlui Vladimir ȚURCAN, judecători,
cu participarea dlui Dumitru Avornic, asistent judiciar,
Având în vedere sesizarea înregistrată la 2 noiembrie 2023,
Examinând admisibilitatea sesizării menționate,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
Deliberând la 11 iulie 2024, în camera de consiliu,
Pronunţă următoarea decizie:
ÎN FAPT
1. La originea cauzei se află o sesizare depusă la Curtea Constituțională pe 2 noiembrie 2023, pe baza articolelor 135 alin. (1) lit. a) din Constituţie, 25 lit. g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin. (1) lit. g) din Codul jurisdicţiei constituţionale, de către dna Diana Caraman și dnii Vladimir Voronin, Oleg Reidman, Nicolai Rusol și Constantin Starîș, deputați în Parlamentul Republicii Moldova.
2. Autorii sesizării îi solicită Curții Constituționale să verifice constituționalitatea Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023.
3. În şedinţa Plenului Curţii de examinare a sesizării, dna judecător constituţional Domnica Manole a prezentat o cerere de abţinere de la judecarea cauzei. Analizând motivele invocate în cererea de abţinere, Plenul Curţii a decis respingerea acesteia.
LEGISLAŢIA PERTINENTĂ
4. Prevederile relevante ale Constituției sunt următoarele:
Articolul 1
Statul Republica Moldova
„[...]
(3) Republica Moldova este un stat de drept, democratic, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme şi sunt garantate.”
Articolul 6
Separaţia şi colaborarea puterilor
„În Republica Moldova puterea legislativă, executivă şi judecătorească sunt separate şi colaborează în exercitarea prerogativelor ce le revin, potrivit prevederilor Constituţiei.”
Articolul 20
Accesul liber la justiţie
„(1) Orice persoană are dreptul la satisfacţie efectivă din partea instanţelor judecătoreşti competente împotriva actelor care violează drepturile, libertăţile şi interesele sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi accesul la justiţie.”
Articolul 21
Prezumţia nevinovăţiei
„Orice persoană acuzată de un delict este prezumată nevinovată până când vinovăţia sa va fi dovedită în mod legal, în cursul unui proces judiciar public, în cadrul căruia i s-au asigurat toate garanţiile necesare apărării sale.”
Articolul 23
Dreptul fiecărui om de a-şi cunoaşte drepturile şi îndatoririle
„(1) Fiecare om are dreptul să i se recunoască personalitatea juridică.
(2) Statul asigură dreptul fiecărui om de a-şi cunoaşte drepturile şi îndatoririle. În acest scop statul publică şi face accesibile toate legile şi alte acte normative.”
Articolul 26
Dreptul la apărare
„(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2) Fiecare om are dreptul să reacţioneze independent, prin mijloace legitime, la încălcarea drepturilor şi libertăţilor sale.
(3) În tot cursul procesului părţile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.
(4) Amestecul în activitatea persoanelor care exercită apărarea în limitele prevăzute se pedepseşte prin lege.”
Articolul 94
Actele Preşedintelui
„(1) În exercitarea atribuţiilor sale, Preşedintele Republicii Moldova emite decrete, obligatorii pentru executare pe întreg teritoriul statului. Decretele se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Decretele emise de Preşedinte în exercitarea atribuţiilor sale prevăzute în articolul 86 alineatul (2), articolul 87 alineatele (2), (3) şi (4) se contrasemnează de către Primul-ministru.”
Articolul 124
Procuratura
„(1) Procuratura este o instituţie publică autonomă în cadrul autorităţii judecătoreşti, ce contribuie la înfăptuirea justiţiei, apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale persoanei, societăţii şi statului prin intermediul procedurilor penale şi al altor proceduri prevăzute de lege.
(2) Atribuţiile Procuraturii sunt exercitate de procurori.
(3) Competenţele, modul de organizare şi funcţionare a Procuraturii se stabilesc prin lege.”
Articolul 125
Procurorul
„(1) Procurorul General este numit în funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, pentru un mandat de 7 ani, care nu poate fi reînnoit.
(2) Procurorul General este demis din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, în condiţiile legii, pentru motive obiective şi în temeiul unei proceduri transparente.
(3) Numirea, transferarea, promovarea şi demiterea procurorilor ierarhic inferiori se efectuează de către Procurorul General, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor.”
Articolul 1251
Consiliul Superior al Procurorilor
„(1) Consiliul Superior al Procurorilor este garantul independenţei şi imparţialităţii procurorilor.
(2) Consiliul Superior al Procurorilor este constituit, în condiţiile legii, din procurori aleşi din cadrul procuraturilor de toate nivelurile şi din reprezentanţi ai altor autorităţi, instituţii publice sau ai societăţii civile. Procurorii în cadrul Consiliului Superior al Procurorilor constituie o parte importantă.
(3) Consiliul Superior al Procurorilor asigură numirea, transferarea, promovarea în funcţie şi aplicarea măsurilor disciplinare faţă de procurori.
(4) Modul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Procurorilor se stabileşte prin lege.”
5. Prevederile Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023 sunt următoarele:
„În urma examinării Raportului Comisiei de evaluare a Procurorului General (suspendat de drept din funcţie), domnul Alexandr STOIANOGLO, întocmit pe 5 mai 2022, Consiliul Superior al Procurorilor, prin Hotărârea nr. 1-92 din 23 mai 2022, în conformitate cu art. 311 alin. (8) şi alin. (9) din Legea nr. 3/2016 cu privire la Procuratură, a acordat calificativul „nesatisfăcător” activităţii desfăşurate de domnul Alexandr STOIANOGLO în perioada exercitării mandatului Procurorului General şi a propus Preşedintelui Republicii Moldova eliberarea domnului Alexandr STOIANOGLO din funcţia de Procuror General.
Având în vedere cele menţionate şi în temeiul art. 88 lit. j) şi art. 94 alin. (1) din Constituţia Republicii Moldova, precum şi al art. 58 alin. (7) din Legea cu privire la Procuratură,
Preşedintele Republicii Moldova
D E C R E T E A Z Ă:
Art.1. - Domnul Alexandr STOIANOGLO se eliberează din funcţia de Procuror General.
Art.2. - Prezentul decret intră în vigoare la data semnării.
Art.3. - Prezentul decret poate fi contestat la Judecătoria Chişinău (sediul Râşcani, str. Kiev, nr. 3) în termen de 30 de zile de la data comunicării, potrivit prevederilor Codului administrativ al Republicii Moldova nr. 116/2018.”
ÎN DREPT
A. Argumentele autorilor sesizării
6. Autorii sesizării notează că, potrivit articolului 125 alin. (2) din Constituție, Procurorul General este demis din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, în condiţiile legii, pentru motive obiective şi în temeiul unei proceduri transparente. Autorii consideră că textul „în condițiile legii” din norma constituțională presupune că întreaga procedură de eliberare din funcție a Procurorului General trebuie reglementată prin lege.
7. În această cauză, autorii menționează că procedura emiterii decretului contestat nu corespunde textului „în condițiile legii” din articolul 125 alin. (2) din Constituție, de vreme ce procedura de eliberare a dlui Alexandr Stoianoglo din funcția de Procuror General nu a fost reglementată prin lege, ci printr-un regulament aprobat de Consiliul Superior al Procurorilor. În susținerea acestei poziții, autorii sesizării invocă unele considerente din Opinia nr. 1058/2021 din 13 decembrie 2021 referitoare la amendamentele din 24 august 2021 la Legea cu privire la Procuratură, CDL-AD(2021)047.
8. Autorii consideră că Decretul contestat contravine principiului prezumției de nevinovăție, protejat de articolul 21 din Constituție, deoarece prin amendarea Legii cu privire la Procuratură și a altor acte normative s-a urmărit eliberarea din funcție a dlui Alexandr Stoianoglo.
9. În consecință, autorii sesizării indică că Decretul contestat contravine articolelor 1 alin. (3), 6, 7, 20, 21, 23, 26, 76, 94, 124, 125 alin. (2) și 1251 din Constituție.
B. Aprecierea Curții
10. Examinând admisibilitatea sesizării, Curtea constată următoarele.
11. În conformitate cu articolul 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, controlul constituționalității decretelor Președintelui Republicii Moldova, care vizează funcții de demnitate publică de rang constituțional, ține de competența Curții Constituționale (a se vedea HCC nr. 13 din 27 aprilie 2021, § 25).
12. Conform articolului 25 lit. g) din Legea cu privire la Curtea Constituțională și articolului 38 alin. (1) lit. g) din Codul jurisdicției constituționale, deputații din Parlament au competența de a sesiza Curtea Constituțională.
13. Obiectul sesizării îl constituie Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023. Acest decret nu a constituit anterior obiect al controlului de constituționalitate.
14. Autorii sesizării susțin că Decretul contestat contravine articolelor 1 alin. (3) (preeminența dreptului), 6 (separația și colaborarea puterilor), 7 (Constituția, Lege Supremă), 20 (accesul liber la justiție), 21 (prezumția nevinovăției), 23 (calitatea legii), 26 (dreptul la apărare), 76 (intrarea în vigoare a legii), 94 (actele Președintelui Republicii Moldova), 124 (Procuratura), 125 (procurorul) și 1251 (Consiliul Superior al Procurorilor) din Constituție.
15. Curtea a notat în jurisprudenţa sa că articolele 1 alin. (3), 6 și 7 din Constituţie nu pot fi analizate în mod individual, ci pot interveni dacă este constatată aplicabilitatea unei prevederi din Constituţie (a se vedea DCC nr. 177 din 15 decembrie 2022, § 24; DCC nr. 90 din 25 iulie 2023, § 19). Cu referire la articolul 23 din Constituție, Curtea reiterează că acest articol nu are o aplicabilitate de sine stătătoare. Pentru a fi aplicabil, autorii sesizării trebuie să demonstreze existența unor ingerințe în drepturile fundamentale (a se vedea DCC nr. 104 din 29 august 2023, § 17).
16. Referitor la articolele 20, 26, 76, 94, 124 și 1251 din Constituție, autorii sesizării nu au motivat în ce măsură Decretul contestat afectează normele constituţionale menționate. Potrivit articolelor 24 alin. (2) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale, sesizarea trebuie să fie motivată. În situaţii similare, Curtea a notat că simpla trimitere la un text din Constituţie, fără explicarea pretinsei neconformităţi cu acesta a prevederilor legale contestate, nu echivalează cu un argument. Dacă ar proceda la examinarea unei asemenea sesizări, Curtea i-ar înlocui pe autorii acesteia la formularea unor critici de neconstituţionalitate, fapt care ar echivala cu un control efectuat din oficiu (a se vedea DCC nr. 124 din 5 octombrie 2023, § 25).
17. Cu privire la incidența articolului 21 din Constituție, Curtea reține că prin Decretul nr. 1122 din 26 septembrie 2023 Președintele Republicii Moldova l-a demis din funcția de Procuror General pe dl Alexandr Stoianoglo. Decretul respectiv a fost adoptat la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor din 23 mai 2022. Analizând Decretul menționat, Curtea nu constată în conținutul acestuia vreo prevedere referitoare la o eventuală vinovăție a dlui Alexandr Stoianoglo. Din acest motiv, Curtea respinge acest capăt al sesizării.
18. Cu privire la incidența articolului 125 alin. (2) din Constituție, Curtea constată că acest articol prevede că Procurorul General este demis din funcție de către Președintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, în condițiile legii, pentru motive obiective şi în temeiul unei proceduri transparente.
19. Curtea are în vedere că exigențele constituționale referitoare la demiterea Procurorului General impun participarea a două autorități: a Consiliului Superior al Procurorilor și a Președintelui Republicii Moldova (a se vedea HCC nr. 13 din 21 mai 2020, § 47), fiecare din acestea, acționând în limita propriilor competențe, adoptă acte care produc efecte juridice.
20. Din această perspectivă, articolul 125 alin. (2) din Constituție prevede competența constituțională exclusivă a Consiliului Superior al Procurorilor de a propune eliberarea din funcție a Procurorului General. Pentru a respecta garanțiile de independență aplicabile acestei funcții, Constituția prevede că eliberarea din funcție trebuie să aibă loc cu respectarea următoarelor condiții: a) în condițiile legii; b) pentru motive obiective și c) în temeiul unei proceduri transparente. De vreme ce Consiliul are competența să propună eliberarea din funcție a Procurorului General, Curtea reține că acestuia îi revine obligația să vegheze asupra respectării acestor exigențe constituționale.
21. În această cauză, autorii consideră că obligația de supraveghere a respectării condițiilor de eliberare din funcție a Procurorului General nu se aplică doar Consiliului, ci se extinde și la Președintele Republicii, atunci când emite un decret în acest sens.
22. Curtea reține că articolul 125 alin. (2) din Constituție nu prevede o marjă discreționară a Președintelui Republicii în cazul recepționării propunerii Consiliului Superior al Procurorilor cu privire la demiterea din funcție a Procurorului General. Această marjă discreționară există doar în cazul examinării candidaților pentru funcția de judecător, propuși de Consiliul Superior al Magistraturii, când, pe baza articolului 116 alin. (2) din Constituție, Președintele Republicii Moldova poate respinge o singură dată candidatura propusă de către Consiliul Superior al Magistraturii. Această competență a Președintelui Republicii Moldova nu poate fi extrapolată la alte cazuri, inclusiv la cel de demitere a Procurorului General.
23. Prin urmare, în cazul în care Consiliul Superior al Procurorilor propune eliberarea din funcție a Procurorului General pe baza articolului 125 alin. (2) din Constituție, Președintele Republicii este obligat să dispună demiterea acestuia din funcție. Lipsa unei marje discreționare a Președintelui Republicii în acest domeniu scoate în evidență competența constituțională exclusivă a Consiliului Superior al Procurorilor de a propune demiterea Procurorului General și de a asigura respectarea condițiilor de eliberare din funcție: a) în condițiile legii; b) pentru motive obiective și c) în temeiul unei proceduri transparente.
24. Astfel, criticile autorilor sesizării se situează în afara domeniului de aplicare al textului „în condițiile legii” din articolul 125 alin. (2) din Constituție. Curtea este competentă să verifice constituționalitatea Decretului în discuție doar sub aspectul formei şi al procedurii de adoptare, în cazul în care criticile sunt raportate la o normă din Constituție.
25. Curtea reține că prin Decretul nr. 1122 din 26 septembrie 2023 Președintele Republicii a dispus eliberarea din funcție a Procurorului General în baza propunerii Consiliului Superior al Procurorilor, așa cum prevede articolul 125 alin. (2) din Constituție. În aceste condiţii, Curtea constată că Preşedintele Republicii Moldova la emiterea acestui Decret și-a exercitat prerogativele constituţionale.
26. Prin urmare, pe baza celor menționate supra, Curtea constată că sesizarea nu întrunește condițiile de admisibilitate și nu poate fi acceptată pentru examinare în fond.
Din aceste motive, în baza articolelor 135 alin. (1) lit. a), 140 alin. (2) din Constituţie, 26 alin. (1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, 61 alin. (3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
DECIDE:
1. Se declară inadmisibilă sesizarea pentru controlul constituționalității Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023, depusă de dna Diana Caraman și dnii Vladimir Voronin, Oleg Reidman, Nicolai Rusol și Constantin Starîș, deputați în Parlamentul Republicii Moldova.
2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Președinte Domnica MANOLE
Chișinău, 11 iulie 2024
DCC nr. 81
Dosarul nr. 238a/2023