|


![]() |
![]() |
![]() Prima | Media | Noutăţi | Textul Briefing-ului susținut de Președintele Curții Constituționale, Domnica Manole, pe 28 februarie 2023 (calcularea pensiei funcționarilor publici detașați)
28.02
2023 Textul Briefing-ului susținut de Președintele Curții Constituționale, Domnica Manole, pe 28 februarie 2023 (calcularea pensiei funcționarilor publici detașați)Stimați cetățeni, Stimați reprezentanți ai presei, Curtea a examinat astăzi chestiunea competenței Guvernului de a stabili condițiile aplicabile la calcularea pensiei unor categorii de persoane care fac parte din organele afacerilor interne. Printr-o hotărâre din 1994, Guvernul a stabilit modul de calculare a pensiilor unor categorii de persoane din organele afacerilor interne. Potrivit autorului excepției de neconstituționalitate, Guvernul a instituit o condiție suplimentară aplicabilă la calcularea pensiei persoanelor detașate din solda primită, care ar încălca articolul 47 din Constituție. Acest articol garantează dreptul la protecție socială. Autorul excepției a susținut că Guvernul a acționat prin depășirea atribuțiilor sale la adoptarea prevederilor contestate. Curtea a decis să examineze sesizarea prin raportare la dreptul la protecție socială și la competența Guvernului de a adopta hotărâri pentru organizarea executării legilor. Curtea a notat că într-un sistem democratic și constituțional, Parlamentul are atribuția constituțională de a legifera. Conform Constituției, Guvernul organizează executarea legilor, scop în care emite hotărâri pentru precizarea, clarificarea şi aplicarea cât mai corectă a acestora. În acest sens, Curtea a menționat că prin hotărâri ale Guvernului pot fi dispuse măsuri organizatorice, financiare, instituționale sau sancționatorii în vederea stabilirii cadrului necesar şi realizării dispozițiilor legale. Normele cuprinse în hotărârile Guvernului nu pot avea caracter primar, acestea dezvoltă şi concretizează dispoziţiile legilor. Guvernul nu are competenţă normativă primară, fiind abilitat să acționeze numai în executarea actelor legislative. În această cauză, Curtea a verificat următoarele chestiuni: a) dacă hotărârea Guvernului a fost adoptată în vederea executării unei legi și b) dacă Guvernul, prin actul său, a adoptat norme cu caracter primar. Cu privire la prima condiție, Curtea a constatat că dispozițiile contestate au fost adoptate în vederea executării unei legi. Cu privire la cea de-a doua condiție, Curtea a observat că prin dispozițiile contestate Guvernul a introdus o condiție cu caracter limitativ, care nu se conține în articolul 44 alin. (2) din Lege. Această condiție reprezintă o plafonare a soldei din care se calculează pensia persoanelor menționate în articolul 44 alin. (2) din Lege. Așadar, funcționarului detașat nu i se poate calcula o soldă mai mare decât media lunară a funcționarului din ministerul de unde a fost detașat, afectându-i astfel dreptul la protecție socială. Având în vedere cele menționate mai sus, Curtea a conchis că prin introducerea textului „dar nu mai mare decât media lunară prevăzută pentru militari şi persoanele din corpul de comandă în ministerele de unde au fost detașați” din punctul 2 lit. b) din Hotărârea nr. 78, Guvernul și-a depășit competențele sale, stabilind o condiție care face ca norma să aibă un caracter primar. Prin urmare, sunt încălcate prevederile articolelor 47 și 102 alin. (2) din Constituție. Având în vedere cele menționate, Curtea a declarat neconstituțional textul „dar nu mai mare decât media lunară prevăzută pentru militari şi persoanele din corpul de comandă în ministerele de unde au fost detașați” din punctul 2 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 78 din 1994. Vă mulțumesc! |