Decizia nr. 122 din 03.10.2024

Decizia nr. 122 din 03.10.2024 de inadmisibilitate a sesizării nr. 68a/2024 privind controlul constituționalității unor prevederi din Legea privind descentralizarea administrativă, din Legea asistenței sociale, din Legea cu privire la serviciile sociale și din Legea cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități (competențele autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia în domeniul asistenţei sociale)


Subiectul sesizării: deputat, Gaik Vartanean


Decizia:
1. d_122_2024_68a_2024_rou.pdf


Sesizări:


 

DECIZIE
DE INADMISIBILITATE
a sesizării nr. 68a/2024
privind controlul constituționalității unor prevederi din Legea privind descentralizarea administrativă, din Legea asistenței sociale, din Legea cu privire la serviciile sociale și din Legea cu privire la incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități
(competențele autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia în domeniul asistenţei sociale) 

CHIŞINĂU
3 octombrie 2024

Curtea Constituțională, judecând în componenţa:
dnei Domnica MANOLE, Preşedinte,
dnei Viorica PUICA,
dlui Nicolae ROȘCA,
dnei Liuba ȘOVA
dlui Serghei ȚURCAN,
dlui Vladimir ȚURCAN, judecători,
cu participarea dnei Dina Musteața, asistent judiciar,
Având în vedere sesizarea înregistrată la 21 martie 2024,
Examinând admisibilitatea sesizării menționate,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
Deliberând la 3 octombrie 2024, în camera de consiliu, 

Pronunţă următoarea decizie: 

ÎN FAPT

1.   La originea cauzei se află sesizarea depusă la Curtea Constituțională la 21 martie 2024, pe baza articolelor 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, 25 lit. g) din Legea cu privire la Curtea Constituțională şi 38 alin. (1) lit. g) din Codul jurisdicției constituționale, de dl Gaik Vartanean, deputat în Parlamentul Republicii Moldova.

2.   Autorul sesizării îi solicită Curții Constituționale să verifice constituționalitatea: 

- articolului 61 din Legea privind descentralizarea administrativă nr. 435 din 28 decembrie 2006; 

- articolelor 13 alineatele (1), (2) și (4), 14 alin. (1) lit. g) din Legea asistenței sociale nr. 547 din 25 decembrie 2003; 

- textului „şi, respectiv, de către autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, după caz,” din articolul 1 și a articolelor 7 alin. (2) lit. b), 9, 191 alin. (5), a textului „autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia” din denumirea articolului 25, a textului „structurii responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolul 25 alin. (1), a textului „structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolul 25 alin. (2) și a articolului 26 alin. (1) lit. c) din Legea cu privire la serviciile sociale nr. 123 din 18 iunie 2010; 

- articolelor 13 alin. (1) lit. e), 52 alin. (2), textului „şi structura responsabilă de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolul 53 alin. (1), a textului „şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolele 53 alin. (4) și 56 alin. (1) – (4) și a textului „autorităţile administraţiei publice locale se consultă cu agenţia teritorială de asistenţă socială sau cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în cazul municipiului Chişinău ori al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, şi” din articolul 561 alin. (2) din Legea privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități nr. 60 din 30 martie 2012. 

 

LEGISLAŢIA PERTINENTĂ 

3.   Prevederile relevante ale Constituției sunt următoarele:

 

Articolul 7

Constituţia, Lege Supremă

„Constituţia Republicii Moldova este Legea ei Supremă. Nici o lege şi nici un alt act juridic care contravine prevederilor Constituţiei nu are putere juridică.”

Articolul 16

Egalitatea

„(1) Respectarea şi ocrotirea persoanei constituie o îndatorire primordială a statului.

(2) Toţi cetăţenii Republicii Moldova sunt egali în fața legii şi a autorităţilor publice, fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenență politică, avere sau de origine socială.”

Articolul 47

Dreptul la asistenţă şi protecţie socială

„(1) Statul este obligat să ia măsuri pentru ca orice om să aibă un nivel de trai decent, care să-i asigure sănătatea şi bunăstarea, lui şi familiei lui, cuprinzând hrana, îmbrăcămintea, locuința, îngrijirea medicală, precum şi serviciile sociale necesare.

(2) Cetăţenii au dreptul la asigurare în caz de: șomaj, boală, invaliditate, văduvie, bătrânețe sau în celelalte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistență, în urma unor împrejurări independente de voința lor.”

 

Articolul 51

Protecţia persoanelor cu dizabilităţi

„(1) Persoanele cu dizabilităţi beneficiază de o protecţie specială din partea întregii societăţi. Statul asigură pentru ele condiţii normale de tratament, de readaptare, de învăţământ, de instruire şi de integrare socială.

(2) Nimeni nu poate fi supus nici unui tratament medical forțat, decât în cazurile prevăzute de lege.”    

4.   Prevederile relevante ale Legii privind descentralizarea administrativă nr. 435 din 28 decembrie 2006 sunt următoarele:

 

Articolul 61

Domeniile proprii de activitate şi delegarea de competenţe în domeniul asistenţei sociale a municipiului Chişinău şi a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia

„(1) Pentru autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia se stabilesc următoarele domenii proprii de activitate în domeniul asistenţei sociale:

a) administrarea unităţilor de asistenţă socială de interes municipal şi, respectiv, regional;

b) dezvoltarea şi gestionarea serviciilor sociale comunitare pentru categoriile de persoane social vulnerabile; monitorizarea calităţii serviciilor sociale.

(2) Competenţele autorităţilor publice centrale în domeniul asistenţei sociale sunt delegate autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia şi sunt finanţate din contul transferurilor cu destinaţie specială de la bugetul de stat, prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul respectiv.”

 

5.   Prevederile relevante ale Legii asistenței sociale nr. 547 din 25 decembrie 2003 sunt următoarele:

 

Articolul 13

Rolul agenţiilor teritoriale de asistenţă socială şi al structurilor responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia

(1) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi în colaborare cu reprezentanţii societăţii civile, realizează politica de asistenţă socială şi asigură aplicarea legislaţiei la nivel teritorial.

(2) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia exercită următoarele atribuţii:

a) identifică problemele sociale în raza administrativ-teritorială şi elaborează strategii de dezvoltare şi prestare a asistenţei sociale în conformitate cu politica socială a Guvernului, promovată de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale;

b) organizează şi acordă asistenţă socială în funcţie de necesităţile identificate;

b1) organizează activităţi de prevenire a situaţiilor de risc pentru copii şi susţin dezvoltarea capacităţilor familiei în îngrijirea şi educaţia copilului;

b2) asigură protecţia copiilor în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi;

c) generalizează şi sistematizează informaţia privind asistenţa socială acordată şi analizează eficienţa acesteia;

d) susţin autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi pe reprezentanţii societăţii civile în activitatea de elaborare şi implementare a programelor locale de dezvoltare a asistenţei sociale, precum şi în cea de monitorizare a realizării acestora;

e) asigură gestionarea mijloacelor financiare şi a resurselor umane pentru dezvoltarea şi prestarea asistenţei sociale în teritoriul administrat;

f) susţin activitatea instituţiilor de asistenţă socială din primăriile aflate în raza unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi înaintează propuneri în vederea optimizării activităţii acestora;

g) completează sistemul informaţional în domeniul asistenţei sociale;

h) informează populaţia despre situaţia în domeniul asistenţei sociale, despre modul de acordare a prestaţiilor şi a serviciilor sociale;

i) asigură prestarea asistenţei sociale persoanelor aflate în situaţii de dificultate;

i1) oferă, la solicitarea Inspectoratului Social de Stat, informaţiile necesare pentru efectuarea controlului de stat privind acordarea asistenţei sociale în teritoriul administrat;

j) asigură supervizarea personalului din sistemul de asistenţă socială.

(3) Agenţia teritorială de asistenţă socială, de comun acord cu autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi, angajează personalul din sistemul de asistenţă socială, conform art.15 alin.(1), pentru promovarea intereselor şi soluţionarea problemelor populaţiei aflate în dificultate din unitatea administrativ-teritorială respectivă.

(4) În municipiul Chişinău şi unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, acţiunile prevăzute la alin.(3) sunt realizate de structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi, respectiv, din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia.

(5) Prin derogare de la prevederile art.14 alin.(6) şi ale art.31 alin.(4) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate, agenţiile teritoriale de asistenţă socială dispun de personalitate juridică, sunt amplasate pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale şi sunt grupate zonal, în modul stabilit de către Guvern.”

Articolul 14

Rolul autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi în organizarea asistenţei sociale

„(1) Autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi exercită următoarele atribuţii:

[...]

g) monitorizează şi coordonează activitatea personalului din sistemul de asistenţă socială în comun cu agenţia teritorială de asistenţă socială şi subdiviziunile acesteia sau, după caz, structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi, respectiv, din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia.

[…]”

6.   Prevederile relevante ale Legii cu privire la serviciile sociale nr. 123 din 18 iunie 2010 sunt următoarele:

 

Articolul 1

Noţiuni de bază

„În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

[...]

unitate de asistenţă socială – subdiviziune organizaţională care activează la nivel de comunitate, cu finanţare asigurată de către autorităţile administraţiei publice centrale şi, respectiv, de către autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, după caz, în scop de prestare a serviciilor sociale cît mai aproape de beneficiari;

[...]”

 Articolul 7

Prestatori de servicii sociale

„(1) Prestatori de servicii sociale pot fi persoane fizice sau persoane juridice publice ori private.

(2) Prestatori publici de servicii sociale sunt:

[...]

b) structurile responsabile de asistenţă socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia;

[...]”

Articolul 9

Atribuţiile agenţiilor teritoriale de asistenţă socială, ale autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia

(1) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială, autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia asigură dezvoltarea şi gestionarea serviciilor sociale în conformitate cu competenţele stabilite, în funcţie de necesităţile identificate ale populaţiei, în colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale de nivelurile întâi şi al doilea, agenţii economici, patronatele, sindicatele din teritoriu şi asociaţiile obşteşti din ţară şi din străinătate.

(2) Funcţia de prestare a serviciilor sociale în unităţile administrativ-teritoriale arondate agenţiei teritoriale de asistenţă socială este realizată prin intermediul structurilor teritoriale de asistenţă socială, acestea având responsabilitatea directă de diversificare şi prestare a serviciilor sociale orientate, în mod prioritar, spre menţinerea beneficiarului în familia şi comunitatea de unde provine.

(21) Funcţia de prestare a serviciilor sociale în municipiul Chişinău şi unitatea teritorială autonomă Găgăuzia se pune în sarcina structurilor responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din cadrul acestora, acestea având responsabilitatea directă de diversificare şi prestare a serviciilor sociale orientate, în mod prioritar, spre menţinerea beneficiarului în familia şi comunitatea de unde provine.

(3) În exercitarea funcţiilor lor, agenţiile teritoriale de asistenţă socială, structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia beneficiază necondiţionat, după caz, de susţinerea poliţiei, instituţiilor publice din domeniul educaţiei, sănătăţii şi din alte domenii.

(4) În scop de prestare a serviciilor sociale, agenţiile teritoriale de asistenţă socială/autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, în teritoriul administrat, exercită următoarele atribuţii:

a) informează populaţia şi acordă consultaţii cu privire la serviciile sociale şi la drepturile persoanei la aceste servicii;

b) analizează necesităţile comunităţii cu privire la serviciile sociale;

c) planifică tipurile de servicii sociale şi identifică mijloacele financiare pentru prestarea acestora în funcţie de necesităţile stabilite, inclusiv pentru procurarea serviciilor sociale de care nu dispun sau pe care nu este rezonabil economic să le presteze individual;

d) înfiinţează, reorganizează sau lichidează, în modul stabilit, instituţii ce prestează servicii sociale şi asigură funcţionarea acestora;

e) remit cererile/reclamaţiile către organul abilitat cu prestarea serviciilor sociale respective în cazul în care obiectul cererilor/reclamaţiilor depăşeşte limitele competenţei sale;

f) informează, neîntîrziat, autorităţile competente despre cazurile de încălcare a legislaţiei în domeniul prestării serviciilor sociale, precum şi despre cazurile de necorespundere cerinţelor prescrise;

g) evaluează cazul şi stabilesc necesităţile persoanei/familiei privind serviciile sociale şi, în funcţie de necesităţile acestora, asigură prestarea serviciilor sociale corespunzătoare;

h) monitorizează procesul de prestare a serviciilor sociale şi organizează evaluarea calităţii acestor servicii acordate de prestatorii de servicii, indiferent de tipul de proprietate şi de forma juridică de organizare, în teritoriul administrat;

i) prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale informaţiile acumulate în urma monitorizării şi evaluării locale a serviciilor sociale acordate, în forma şi perioadele stabilite.

Articolul 191

Serviciile sociale de bază

„[...]

(5) Serviciile sociale de bază sunt implementate de agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi de structurile de asistenţă socială şi protecţie a drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia.”

Articolul 25

Rolul agenţiilor teritoriale de asistenţă socială/autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia în procesul de monitorizare şi evaluare a serviciilor sociale

„(1) Unitatea de asistenţă socială colectează informaţia primară privind serviciile sociale prestate în comunitate şi o prezintă structurii teritoriale de asistenţă socială, structurii responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia.

(11) Structura teritorială de asistenţă socială prezintă informaţia colectată agenţiei teritoriale de asistenţă socială.

(2) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială, structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia prezintă Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale rapoarte cu informaţia solicitată conform metodologiei de monitorizare şi evaluare a impactului politicilor în domeniul serviciilor sociale, inclusiv privind serviciile prestate de sectorul privat.”

Articolul 26

Prevederi generale privind finanţarea serviciilor sociale

„(1) Serviciile sociale sunt finanţate din:

a) bugetul de stat;

b) bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întâi;

c) bugetele municipiului Chişinău şi al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia;

[...]”

 

7.   Prevederile relevante ale Legii privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități nr. 60 din 30 martie 2012 sunt următoarele:

 

Articolul 13

Procedura de determinare a dizabilităţii

„(1) Dizabilitatea se determină de către Consiliu sau structurile sale teritoriale în baza următoarelor acte:

[...]

e) în cazul persoanelor aflate la evidenţa structurilor teritoriale de asistenţă socială/structurilor responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, de asigurări sociale sau de ocupare a forţei de muncă şi care se prezintă la expertiză pentru prima dată sau în mod repetat (reexpertizare), formularul completat şi eliberat de structurile menţionate privind prestaţiile şi serviciile sociale de care persoana beneficiază.

[...]”

Articolul 52

Serviciile sociale

„[...]

(2) Tipul serviciului social de care urmează să beneficieze persoana cu dizabilităţi este determinat de recomandările ce se conţin în programul individual de reabilitare şi incluziune socială al acesteia şi se bazează pe evaluarea iniţială şi/sau complexă a persoanei/familiei, realizată de către asistentul social angajat de agenţia teritorială de asistenţă socială şi structura responsabilă de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia pentru a activa în cadrul primăriei şi de către echipa multidisciplinară, şi adaptat la necesităţile persoanei în cauză.

[...]”

Articolul 53

Serviciul de îngrijire socială la domiciliu

şi serviciul de asistenţă personală

(1) Agenţia teritorială de asistenţă socială şi structura responsabilă de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia prestează următoarele servicii sociale:

a) serviciul de îngrijire socială la domiciliu – pentru persoanele cu dizabilităţi lipsite de suport din partea copiilor, din partea familiei extinse, cît şi din partea altor persoane (prietenilor, rudelor, vecinilor), care au nevoie de ajutorul unei alte persoane conform recomandărilor din programul individual de reabilitare şi incluziune socială şi conform evaluării complexe a persoanei/familiei, realizată de asistentul social angajat de agenţia teritorială de asistenţă socială şi structura responsabilă de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia pentru primărie şi de echipa multidisciplinară;

b) serviciul de asistenţă personală – pentru persoanele cu dizabilităţi severe care necesită îngrijire, însoţire şi supraveghere permanentă din partea unei alte persoane în procesul integrării lor în societate (în domeniile protecţiei sociale, muncii, asistenţei medicale, instructiv-educativ, informaţional, al accesului la infrastructură etc.), conform recomandărilor din programul individual de reabilitare şi incluziune socială şi conform evaluării complexe a persoanei/familiei, realizată de asistentul social angajat de agenţia teritorială de asistenţă socială şi structura responsabilă de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia pentru primărie şi de echipa multidisciplinară.

[...]

(4) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia sunt responsabile de angajarea în muncă a lucrătorilor sociali şi a asistenților personali, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 56

Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia

(1) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, în colaborare cu reprezentanţii societăţii civile, realizează politica de asistenţă socială a persoanelor cu dizabilităţi şi asigură aplicarea legislaţiei la nivel teritorial.

(2) Asistenţa socială a persoanelor cu dizabilităţi este asigurată de către agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia şi de către alte organe ale statului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

(3) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia:

a) analizează şi evaluează problemele sociale ale persoanelor cu dizabilităţi pe teritoriul arondat şi, în baza rezultatelor obţinute, aprobă şi dezvoltă programe locale de asistenţă socială pentru această categorie de persoane, exercită controlul asupra realizării acestora;

b) înfiinţează, independent sau în parteneriat cu reprezentanţii societăţii civile, servicii sociale primare şi servicii sociale specializate pentru persoanele cu dizabilităţi, asigurînd resursele umane, materiale şi financiare necesare pentru buna lor funcţionare;

c) pot stabili facilităţi suplimentare pentru persoanele cu dizabilităţi privind accesul la serviciile medicale, sociale, comerciale, de transport, de comunicaţii electronice şi la alte tipuri de servicii sociale.

(4) La elaborarea şi aprobarea programelor locale de incluziune socială, agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia se consultă cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Consiliul naţional pentru drepturile persoanelor cu dizabilităţi şi cu reprezentanţii societăţii civile în scopul evaluării impactului acestor programe asupra sistemului de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi.

Articolul 561

Autorităţile administraţiei publice locale

(1) Autorităţile administraţiei publice locale pot dezvolta programe de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi din surse proprii sau în colaborare cu reprezentanţii societăţii civile.

(2) La elaborarea şi aprobarea programelor de incluziune socială, autorităţile administraţiei publice locale se consultă cu agenţia teritorială de asistenţă socială sau cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în cazul municipiului Chişinău ori al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, şi cu reprezentanţii societăţii civile, în scopul evaluării impactului programelor respective asupra sistemului de incluziune socială a persoanelor cu dizabilităţi.

ÎN DREPT

A. Argumentele autorului sesizării

 

8.   Autorul sesizării menționează că, prin dispozițiile contestate, legislatorul a delegat autorităților administrației publice ale municipiului Chişinău şi ale unității teritoriale autonome Găgăuzia competența să asigure prestarea serviciilor sociale pentru persoanele din jurisdicția sa. Autorul consideră că autoritățile publice locale au posibilități financiare limitate în comparație cu autoritățile publice centrale și, din acest motiv, persoanele cu dizabilități riscă să nu beneficieze de serviciile sociale, iar asistenții sociali riscă să nu fie plătiți pentru serviciile prestate.

9.    În acest sens, autorul consideră că prevederile contestate contravin articolelor 7 [Constituția, Lege Supremă], 16 [egalitatea], 47 [dreptul la asistență și protecție socială] și 51 [protecția persoanelor cu dizabilități] din Constituție.

 

B. Aprecierea Curții

10.    Examinând admisibilitatea sesizării, Curtea constată următoarele.

11.    În conformitate cu articolul 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, controlul constituționalității legilor, în prezenta cauză a Legii privind descentralizarea administrativă, a Legii asistenței sociale, a Legii cu privire la serviciile sociale și a Legii privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități, ține de competența Curții Constituționale.

12.    Conform articolului 25 lit. g) din Legea cu privire la Curtea Constituțională și articolului 38 alin. (1) lit. g) din Codul jurisdicției constituționale, deputații din Parlament au competența de a sesiza Curtea Constituțională.

13.    Obiectul sesizării îl constituie prevederile menționate la § 2 de mai sus. Aceste prevederi nu au constituit anterior obiect al controlului de constituționalitate.

14.    Autorul sesizării susține că prevederile contestate contravin articolelor 7 [Constituția, Lege Supremă], 16 [egalitatea], 47 [dreptul la asistență și protecție socială] și 51 [protecția persoanelor cu dizabilități] din Constituție.

15.    Cu privire la articolul 7 din Constituţie, Curtea reține că acest articol comportă un caracter general şi nu poate constitui reper individual şi separat (a se vedea DCC nr. 173 din 13 decembrie 2022, § 18). Totodată, Curtea a reiterat că dispoziţiile constituţionale ale articolului 16 devin incidente numai atunci când se demonstrează existenţa unui tratament diferenţiat, precum şi în cazul în care tratamentul diferenţiat contestat se referă la unul din drepturile fundamentale garantate de Constituţie (a se vedea DCC nr. 12 din 6 martie 2024, § 22).

16.    Cu privire la incidența articolelor 47 și 51 din Constituție, autorul sesizării consideră că aceste articole îi interzic legislatorului să delege competența autorităților centrale de a asigura prestarea serviciilor sociale în competența autorităților locale. Sub acest aspect, Curtea reține că articolul 47 alin. (1) din Constituție obligă statul să ia măsuri pentru ca orice om să aibă un nivel de trai decent, care să-i asigure sănătatea şi bunăstarea, lui şi familiei lui, cuprinzând hrana, îmbrăcămintea, locuința, îngrijirea medicală, precum şi serviciile sociale necesare. Alineatul (2) din același articol stabilește cazurile în care cetățenii au dreptul la asigurare. Pe de altă parte, articolul 51 alin. (1) din Constituție prevede că persoanele cu dizabilități beneficiază de o protecţie specială din partea întregii societăţi. Statul asigură pentru ele condiţii normale de tratament, de readaptare, de învățământ, de instruire şi de integrare socială.

17.    Analizând textul normelor constituționale menționate, Curtea observă că acestea prevăd standarde sociale care trebuie asigurate de stat, pentru a proteja și a îmbunătăți bunăstarea cetățenilor, în conformitate cu principiile justiției sociale. În același timp, normele în discuție nu stabilesc dacă aceste standarde trebuie asigurate de autoritățile publice centrale sau dacă acestea pot fi delegate autorităților publice locale.

18.    Curtea observă că articolul 61 alin. (2) din Legea privind descentralizarea administrativă prevede un mecanism de finanțare a competenței  autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia în domeniul asistenţei sociale. Legislatorul a stabilit că această competență este finanțată din contul transferurilor cu destinație specială de la bugetul de stat, prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul respectiv. Argumentul autorului că resursele financiare transferate ar fi insuficiente pentru exercitarea competenței delegate nu poate fi analizat de Curte din perspectiva articolelor 47 și 51 din Constituție, deoarece acest fapt ar implica o analiză a capacităților economice ale statului și ale unităților administrativ-teritoriale, chestiune care depășește domeniul ei de competență.

19.    Prin urmare, pe baza celor menționate supra, Curtea constată că sesizarea nu întrunește condițiile de admisibilitate și nu poate fi acceptată pentru examinare în fond.

 

Din aceste motive, în baza articolelor 135 alin. (1) lit. a), 140 alin. (2) din Constituţie, 26 alin. (1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, 61 alin. (3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

 

DECIDE:

 

1.  Se declară inadmisibilă sesizarea dlui Gaik Vartanean, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, cu privire la controlul constituționalității:  

- articolului 61 din Legea privind descentralizarea administrativă nr. 435 din 28 decembrie 2006; 

- articolelor 13 alineatele (1), (2) și (4), 14 alin. (1) lit. g) din Legea asistenței sociale nr. 547 din 25 decembrie 2003; 

- textului „şi, respectiv, de către autoritățile administrației publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, după caz,” din articolul 1 și a articolelor 7 alin. (2) lit. b), 9, 191 alin. (5), a textului „autorităţilor administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia” din denumirea articolului 25, a textului „structurii responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolul 25 alin. (1), a textului „structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolul 25 alin. (2) și a articolului 26 alin. (1) lit. c) din Legea cu privire la serviciile sociale nr. 123 din 18 iunie 2010; 

- articolelor 13 alin. (1) lit. e), 52 alin. (2), a textului „şi structura responsabilă de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolul 53 alin. (1), a textului „şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia” din articolele 53 alin. (4) și 56 alin. (1) - (4) și a textului „autorităţile administraţiei publice locale se consultă cu agenţia teritorială de asistenţă socială sau cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în cazul municipiului Chişinău ori al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, şi” din articolul 561 alin. (2) din Legea privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități nr. 60 din 30 martie 2012. 

2.  Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 

Președinte                                                                  Domnica MANOLE 

Chișinău, 3 octombrie 2024

DCC nr. 122

Dosarul nr. 68a/2024

 

Informații sesizări.:
+373 22 25-37-20
Relații cu presa.:
+373 69349444
Total vizitatori:   //   Vizitatori ieri:   //   azi:   //   Online:
Acces rapid