Hotărâre:
ADRESĂ
Pe 16 iunie 2022, Curtea Constituțională a pronunțat Hotărârea nr. 12 cu privire la controlul constituţionalităţii articolului 3 alin. (2) din Legea nr. 1432 din 28 decembrie 2000 privind modul de stabilire și reexaminare a salariului minim, a articolului 27 alin. (2) din Legea nr. 270 din 23 noiembrie 2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, a Hotărârii Guvernului nr. 165 din 9 martie 2010 cu privire la cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real și a Hotărârii Guvernului nr. 550 din 9 iulie 2014 privind stabilirea cuantumului salariului minim pe ţară.
Prin Hotărârea citată, Curtea a observat că articolul 3 alin. (4) din Legea nr. 1432 din 28 decembrie 2000 are ca obiectiv să asigure doar necesitățile de bază ale salariaților, fără să aibă în vedere necesitățile social-culturale ale salariaților. În acest sens, Curtea a recunoscut constituțional articolul 3 alin. (4) din Legea nr. 1432 din 28 decembrie 2000 privind modul de stabilire şi reexaminare a salariului minim, în măsura în care cuantumul salariului minim asigură minimul de existență, inclusiv necesitățile social-culturale ale salariatului.
De asemenea, Curtea a declarat neconstituțională Hotărârea Guvernului nr. 550 din 9 iulie 2014, pe motiv că cuantumul salariului minim pe întreaga ţară (1 000 de lei lunar) este mai mic decât minimul de existență a persoanei apte de muncă, calculat de Biroul Național de Statistică pentru semestrul II din anul 2021 (2 344 de lei lunar). În acest sens, Curtea a reținut că cuantumul salariului minim pe întreaga țară nu acoperă nici măcar necesitățile de bază ale salariatului.
În concluzie, Curtea a notat că Hotărârea Guvernului nr. 550 din 9 iulie 2014 contravine articolelor 1 alin. (3), 43 alin. (1), (2) și 47 alin. (1) din Constituție și a stabilit că efectele hotărârii se aplică începând cu data de 1 august 2022. Curtea a hotărât că în cazul în care Guvernul nu va stabili cuantumului salariului minim pe ţară în conformitate cu raționamentele expuse în prezenta hotărâre până la data de 1 august 2022, cuantumul salariului minim în întreaga țară va fi similar cuantumului minim garantat al salariului în sectorul real, stabilit conform punctului 1 din Hotărârea Guvernului nr. 165 din 9 martie 2010.
În acest context, Curtea îi solicită Parlamentului să reglementeze mecanismul de calculare a salariului minim în conformitate cu raționamentele Hotărârii Curții Constituționale nr. 12 din 16 iunie 2022.
Prin urmare, în conformitate cu prevederile articolului 281 din Legea cu privire la Curtea Constituțională, Curtea îi solicită Parlamentului să examineze prezenta adresă şi să-i comunice rezultatele examinării ei în termenele prevăzute de lege.
Preşedinte ad-interim Liuba ȘOVA
Guvernului Republicii Moldova
ADRESĂ
Pe 16 iunie 2022, Curtea Constituțională a pronunțat Hotărârea nr. 12 cu privire la controlul constituţionalităţii articolului 3 alin. (2) din Legea nr. 1432 din 28 decembrie 2000 privind modul de stabilire și reexaminare a salariului minim, a articolului 27 alin. (2) din Legea nr. 270 din 23 noiembrie 2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, a Hotărârii Guvernului nr. 165 din 9 martie 2010 cu privire la cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real și a Hotărârii Guvernului nr. 550 din 9 iulie 2014 privind stabilirea cuantumului salariului minim pe ţară.
Prin Hotărârea citată, Curtea a observat că articolul 3 alin. (4) din Legea nr. 1432 din 28 decembrie 2000 are ca obiectiv să asigure doar necesitățile de bază ale salariaților, fără să aibă în vedere necesitățile social-culturale ale salariaților. În acest sens, Curtea a recunoscut constituțional articolul 3 alin. (4) din Legea nr. 1432 din 28 decembrie 2000 privind modul de stabilire şi reexaminare a salariului minim, în măsura în care cuantumul salariului minim asigură minimul de existență, inclusiv necesitățile social-culturale ale salariatului.
De asemenea, Curtea a declarat neconstituțională Hotărârea Guvernului nr. 550 din 9 iulie 2014, pe motiv că cuantumul salariului minim pe întreaga ţară (1 000 de lei lunar) este mai mic decât minimul de existență a persoanei apte de muncă, calculat de Biroul Național de Statistică pentru semestrul II din anul 2021 (2 344 de lei lunar). În acest sens, Curtea a reținut că cuantumul salariului minim pe întreaga țară nu acoperă nici măcar necesitățile de bază ale salariatului.
În concluzie, Curtea a notat că Hotărârea Guvernului nr. 550 din 9 iulie 2014 contravine articolelor 1 alin. (3), 43 alin. (1), (2) și 47 alin. (1) din Constituție și a stabilit că efectele hotărârii se aplică începând cu data de 1 august 2022. Curtea a hotărât că în cazul în care Guvernul nu va stabili cuantumului salariului minim pe ţară în conformitate cu raționamentele expuse în prezenta hotărâre până la data de 1 august 2022, cuantumul salariului minim în întreaga țară va fi similar cuantumului minim garantat al salariului în sectorul real, stabilit conform punctului 1 din Hotărârea Guvernului nr. 165 din 9 martie 2010.
În acest context, Curtea îi solicită Guvernului să stabilească cuantumul salariului minim în conformitate cu raționamentele Hotărârii Curții Constituționale nr. 12 din 16 iunie 2022.
Prin urmare, în conformitate cu prevederile articolului 281 din Legea cu privire la Curtea Constituțională, Curtea îi solicită Parlamentului să examineze prezenta adresă şi să-i comunice rezultatele examinării ei în termenele prevăzute de lege.
Preşedinte ad-interim Liuba ȘOVA