Decizia nr. 148 din 06.11.2023

Decizia nr. 148 din 6 noiembrie 2023 referitoare la cererea de suspendare a acțiunii Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023 (sesizarea nr. 238a/2023)


Subiectul sesizării: grup de deputaţi, Diana Caraman, Vladimir Voronin, Oleg Reidman, Nicolai Rusol, Constantin Starîș


Decizia:
1. d_148_2023_238a_2023_rou.pdf


Sesizări:


DECIZIE
referitoare la cererea de suspendare a acțiunii Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023
(sesizarea nr. 238a/2023)

CHIŞINĂU
6 noiembrie 2023

Curtea Constituțională, judecând în persoana:
dlui Nicolae ROȘCA, Președinte,
Având în vedere sesizarea nr. 238a, înregistrată la 2 noiembrie 2023,
Examinând prima facie sesizarea menționată,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului, 

C O N S T A T Ă

1. La originea cauzei se află o sesizare depusă la Curtea Constituțională pe 2 noiembrie 2023, pe baza articolelor 135 alin. (1) lit. a) din Constituţie, 25 lit. g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin. (1) lit. g) din Codul jurisdicţiei constituţionale, de dna Diana Caraman și de dnii Vladimir Voronin, Oleg Reidman, Nicolai Rusol și Constantin Starîș, deputați în Parlamentul Republicii Moldova.

2. Autorii sesizării îi solicită Curții să verifice constituționalitatea Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 366-369 din 27 septembrie 2023.

3. Totodată, autorii sesizării îi solicitat Curții să suspende acțiunea Decretului contestat pe baza articolelor 251 alin. (2) din Legea nr. 317 din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituțională și 71 din Codul jurisdicției constituționale.

4. În conformitate cu articolul 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, controlul constituționalității Decretelor Președintelui Republicii Moldova ține de competența Curții Constituționale.

5. În jurisprudenţa sa Curea a notat că este competentă să examineze constituționalitatea decretelor Președintelui Republicii Moldova referitoare la funcții de demnitate publică de rang constituțional (i.e., care sunt prevăzute expres în Constituție sau care au un rol fundamental pentru ordinea juridică constituțională), în cazul în care criticile sunt raportate la prevederile Constituției (a se vedea HCC nr. 13 din 21 mai 2020, §§ 35-37).

6. Președintele Curții menționează că Curtea Constituțională poate suspenda, sesizată fiind, acțiunea actelor prevăzute la articolele 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituțională și 4 alin. (1) lit. a) din Codul jurisdicției constituționale, dacă aceste acte afectează sau se referă la domeniile stabilite la articolul 251 alin. (2) din Legea citată și la articolul 71 alin. (2) din Codul menționat (DCC nr. 161 din 29 decembrie 2020, § 7).

7. Termenul limită de examinare a cererii de suspendare a actului normativ contestat este de cel mult două zile lucrătoare după înregistrarea sesizării (articolele 251 alin. (3) din Legea citată şi 71 alin.(3) din Codul menţionat). Totodată, potrivit articolelor 251 alin. (4) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 71 alin. (4) din Codul jurisdicţiei constituţionale, în cazul imposibilităţii convocării plenului Curţii, decizia de suspendare se emite printr-o dispoziţie a Preşedintelui Curţii Constituţionale, cu confirmarea ulterioară obligatorie de către plenul Curţii Constituţionale. În acest sens, Preşedintele Curţii Constituţionale precizează că poate examina cererea de suspendare a acţiunii Decretului contestat, dată fiind imposibilitatea convocării plenului Curţii Constituţionale şi supunerii problemei ridicate analizei acesteia.

8. Președintele reiterează că măsura suspendării acțiunii unor acte contestate implică (i) să se stabilească dacă prevederile contestate afectează sau se referă la unul sau mai multe domenii indicate la articolul 251 alin. (2) din Legea cu privire la Curtea Constituțională și la articolul 71 alin. (2) din Codul jurisdicției constituționale, iar rațiunea ei constă în (ii) evitarea unor prejudicii și consecințe negative iminente (a se vedea, mutatis mutandis, DCC nr. 49 din 28 aprilie 2023, § 6).

9. Curtea a reţinut că în cazul invocării riscului afectării unui domeniu prevăzut de articolul 251 alin.(2) pct.1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi de articolul 71 alin. (2) pct.1) din Codul jurisdicţiei constituţionale, autorul cererii de suspendare trebuie să demonstreze intensitatea şi posibilele prejudicii şi consecinţe negative iminente şi ireparabile ale riscului invocat (DCC nr. 132 din 18 octombrie 2023, § 9).

10. Analizând argumentele prezentate în susținerea cererii de suspendare, Preşedintele Curţii observă că autorii nu au prezentat niciun argument privind riscurile afectării vreunui domeniu stabilit de articolul 251 alin. (2) pct. 1) din Legea cu privire la Curtea Constituțională și de articolul 71 alin. (2) pct. 1) din Codul jurisdicției constituționale prin Decretul contestat. Prin urmare, Președintele respinge cererea formulată. 

Din aceste considerente, în baza articolului 135 alin. (1) lit. a) din Constituție, articolului 251 din Legea cu privire la Curtea Constituțională, articolelor 6, 71, 61 și 64 din Codul jurisdicției constituționale, Președintele

D E C I D E 

1. Se respinge cererea de suspendare a acțiunii Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1122 din 26 septembrie 2023.

2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 

Președinte Nicolae ROȘCA

Chișinău, 6 noiembrie 2023
DCC nr. 148
Dosarul nr. 238a/2023

 

Informații sesizări.:
+373 22 25-37-20
Relații cu presa.:
+373 69349444
Total vizitatori:   //   Vizitatori ieri:   //   azi:   //   Online:
Acces rapid